Logo Fundacja

Recenzje

kup bilety online

Mocny spektakl, który trzeba zobaczyć

Cóż począć z wolnością, która po latach niewoli spada nam na łeb? Okazuje się, że do klatki człowiek jest w stanie się przyzwyczaić, ale do latania poza klatką już niekoniecznie.

Wolność wymaga podejmowania trudnych decyzji, samodzielnego i krytycznego myślenia, a z tym po latach życia w tyranii mogą być problemy.

W Rosji komunizm trwał prawie dwa razy dłużej niż w Polsce i wykształcił nowy typ człowieka homo sovieticus. Człowiek radziecki wierzy propagandzie, wychowany jest w kulcie potęgi i wyjątkowości własnego państwa i choćby głodował czy stał wiele godzin w kolejce po ochłap żarcia, cieszy się, że świat drży przed ruskimi czołgami i pada plackiem z zachwytu przed moskiewskim baletem.

Losy ludzi radzieckich w czasach Gorbaczowa, czyli rozpadu dawnego ZSRR, opisuje mistrzyni reportażu, noblistka Swietłana Aleksijewicz w swej książce „Czasy secondhand. Koniec czerwonego człowieka”. Czeski autor Daniel Majling na motywach tej książki zbudował sztukę teatralną. Teraz w Och-Teatrze wystawiła ją Krystyna Janda w rewelacyjnej obsadzie.

Sztuka Majlinga, a szczególnie jej zakończenie, sporo różni się od książki Aleksijewicz, ale perfekcyjnie oddaje esencję tych reportaży. To wstrząsająca dla ludzi Zachodu analiza duszy rosyjskiej, rosyjskich postaw i rosyjskiego myślenia. Dawniej mówiono: by zrozumieć Rosję, musisz napić się wódki. Dziś wódka nie wystarczy. Trzeba by wiadra spirytusu, a i tak dalej niewiele wiadomo.

Człowiek sowiecki to urodzony niewolnik, przekonany, że żyje w raju. Raj ten otoczony jest przez wrogów, których, szerząc światowy pokój, trzeba zabijać. Choć nie brakuje tych, którzy prawdziwej wolności tam pragną, społeczeństwo utrzymywane jest w ciągłym napięciu. Państwo przypomina ziemniaki stale gotowane w garnku. Dzieci od małego faszerowane są krwawymi opowiadaniami o bohaterach, a starsi historiami o wyjątkowości własnej nacji.

To, co w książce Aleksijewicz wydawało się epitafium dla odchodzącego już, ulepionego z propagandy, bohaterszczyzny i rosyjskiej dumy homo sovieticusa, dziś w świetle dokonań reżimu Putina staje się niezwykle aktualne. Czerwony człowiek przetrwał, tylko zamiast portretów Stalina czci dziś innego bożka.

W sztuce pada znamienne zdanie: „Rosji nie można dać wolności, bo Rosjanie wszystko spieprzą”. Niestety, w kontekście ostatnich polskich perypetii, gdy nasze państwo okazało się łupem dla politycznych cwaniaków od Ziobry i Kaczyńskiego, brzmi to bardzo ostrzegawczo. Mocny, świetny spektakl, który trzeba zobaczyć. 

Krzysztof Skiba

Tygodnik Angora, 28. 10. 2024

Mecenas Technologiczny Teatrów

billenium

Doradca prawny teatrów

139279v1 CMS Logo LawTaxFuture Maxi RGB

PARTNER OCH-TEATRU

maxfilm

WYPOSAŻENIE TEATRÓW DOFINANSOWANO ZE ŚRODKÓW

mkidn

PREMIERY W 2025 ROKU DOFINANSOWANE PRZEZ

Warszawa-znak-RGB-kolorowy-pionowy

PATRONI MEDIALNI

Wyborcza logo Logo poziom kolor Rzeczpospolita duze new winieta spis 2rgb logo czarneZasób 120

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

05 Logo MKiDN kolor biale tlo CMYK-01
Z OSTATNIEJ CHWILI !
X